måndag 3 maj 2010

en första snabb tutorial och en titt på en gobbo

om man ska måla knäppa knarkande goblins så måste man ha mossa på saker och ting (i alla fall enligt mig). mossa är en väldigt enkel effekt att uppnå och kräver tre snabba simpla steg att få till.

så innan jag läxar upp angående basmaterial och organisation så börjar vi med det roliga och enkla.

jag har en doomdiver som jag tycker ska få en lite mer sliten look, den ska bli mossig och så vidare, en hel del av åldrandet kommer åstadkommas med målande men mossa kräver lite skills redan innan grundfärgen.

steg 1
samla de saker som kommer behövas, i det här fallet en modell, lite superlim (viktigt att det är superlim) och en bit blisterpack skumgummi.
Photobucket

steg 2
limma fast skumgummit på en liten begränsad yta (se nästa steg för en bild som visar på ett typ vettigt område) låt det torka ordentligt, väldigt ordentligt.
Photobucket

steg 3
riv försiktigt loss skumgummit, om det är för mycket så kan man trimma det med en skalpell eller liknande.
Photobucket

nu är det bara att grunda modellen och måla mossan i vilken färg man vill.

jag lovade i titeln en titt på en gobbo, och här var det dags för det.
jag har funderat lite på hur jag vill måla dem och kommit fram till att det traditionella färgschemat duger gott, dvs. grönt med svarta kläder.
min gröna är en grund av goblin green som sen får hawk turqouise (fantastisk färg) och regal blue washar för att skapa skuggor och nyansskillnader, sen skapar jag ljus genom att blanda in lite bleached bone i goblin green, mer om detta när jag skriver en tutorial om det snart. jag kommer försöka hålla på ett zenithljus på hela armén, det vill säga att det ska se ut som om det är en ljuskälla ovanför modellen.

här var en liten work in progress titt på min första goblin på minst 10 år:
Photobucket

och för att avsluta tänkte jag slå ett slag för stora samlingar med basmaterial, som organiseras och hålls separerade för att man enkelt ska kunna ta det man vill ha. jag har 18 syltburkar i olika storlek och lite andra förvaringsvarianter för att hålla koll på vad jag har. diverse sorters static grass t.ex.
men även sånt som man plockar ute som olika sorters växter som ser roliga ut, stenar och pinnar etc, allt som kan platsa så att säga.
här är en bild på min basningsmaterialhylla:
Photobucket

tills nästa gång så fortsätt kommentera, skriv era egna tips och trix för olika saker man kan göra med modeller innan målningen börjar.

//Dennis

2 kommentarer:

  1. Goblinen ser faktiskt asbra ut. Bra idé till hur man sätter mossa på en modell. Kanske får testa det på någon modell :-)

    Ser verkligen framemot att få se armén börja ta form ;)

    SvaraRadera
  2. har dealat till mig en drös med krigsmaskiner så nu ska det bara byggas ut med infanteri och dylikt.

    som sagt, mossa är enkelt och när det här har målats så ser det "äkta" ut

    SvaraRadera