söndag 2 maj 2010

Ett första inlägg

Jag har skapat den här bloggen för att visa flera olika saker, att en målad armé inte är omöjlig inte ens om den innehåller massor med figurer, att en armé inte behöver vara drybrushad eller dippad för att ha flera nyanser, och att tid inte behöver begränsa ens möjligheter till en snyggt målad samling figurer.

mitt mål är en 2000 poäng stor night goblin armé till fantasy, det betyder massor av modeller som kommer behöva målas. jag kommer inte kunna hålla samma standard som jag haft på de modeller jag ställt upp i tävlingar etc med, men jag ska hålla en hög TT (tabletop=spelstandard). under tiden så kommer jag också att förklara alla de olika tekniker jag använder på ett lättförståeligt sätt, jag har helt enkelt insett att svenska förklaringar av begrepp och termer behövs.

bloggen kommer täcka saker som hur man går tillväga för att skapa naturtrogna baser av sånt man har hemma, hur färgteori fungerar, vilka tekniker som fungerar på vad, frihandsmålning och allt annat som kan komma upp i samband med målandet och byggandet av mina modeller.

vem är då jag?
Jag heter Dennis Östlund, en "veteran" inom figurspelandet med mina 16 (snart 17) år som hobbyist. jag har tidigare plockat ett antal priser i olika målartävlingar både här och där. när jag inte lägger ner alldeles för mycket tid på att forska fram nya idéer att använda på mina figurer så pluggar jag 250% på Stockholms universitet (motsvarande en 100-timmarsvecka), är familjefar med en familj som består av Lynn (sambo), Travis (son, 2.5 år gammal) och Keisha (styvdotter, 8 år), musikfantast (spelar bas och lyssnar på musik jämt), umgås med vänner och tar det lugnt framför filmer och favoritserier (som ni förstår så finns det inte så mycket tid till att måla och/eller bygga figurer).

min första fråga till er som förhoppningsvis tänker läsa den här bloggen är:
vad vill ni se först? är det någon teknik eller liknande ni vill veta mer om?

mitt första inköp blev 3 night goblin shamaner, 20 night goblins med spjut och en doom diver. dessutom hade jag två squig hoppers i min bitz box.

så berätta vad ni vill se i kommentar fältet så ska jag försöka införliva era önskningar.

3 kommentarer:

  1. squig hopper vore nice, intresant projekt jag kommer definitift att följa det / will (från unispels forum)

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas på att få se olika tekniker komma fram i den här bloggen, som jag behöver öva på.
    T.ex

    Blending, Layering. Osv.

    Lycka till kommer följa den här bloggen!

    SvaraRadera
  3. blending kommer det kanske en del, layering blir det nog ibland men mest kommer jag nog använda mig av glazes och visa hur man slipper 8 miljoner lager av färg för en jämn och fin övergång. jag målar de flesta av mina modeller med 3-4 nyanser på varje yta men med wax-on wax-off teknik.

    förhoppningsvis kan jag redan ikväll visa upp en goblin :D det beror på om jag släpps tidigare från föreläsningen ikväll eller ej.

    SvaraRadera